Over ons onderwijs

Kindcentrum Cascade
Kindcentrum Cascade zet in op de brede ontwikkeling van kinderen. Wij begeleiden onze leerlingen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, volwaardige en kritische wereldburgers. Op de Cascade zijn we altijd in beweging om het beste uit onszelf en de ander te halen. Een school waar je jezelf mag zijn, onze leerlingen nieuwsgierig blijven en waar we bouwen op vertrouwen. 
 
Het aanwakkeren van nieuwsgierigheid. Hoe doen we dat?
Op Kindcentrum Cascade richten wij ons onderwijs op het aanwakkeren van het vuurtje om te willen leren. Onze speelse activiteiten lokken blijvende nieuwsgierigheid uit bij onze leerlingen. Door tevens lessen zelf te ontwikkelen kunnen we goed inspelen op de belevingswereld van de kinderen op dat moment. 
 
Wat Kindcentrum Cascade uniek maakt
Kindcentrum Cascade is altijd in beweging. Wij begeleiden onze leerlingen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, volwaardige en kritische wereldburgers. De Cascade is een school waar zowel leerkrachten als leerlingen zichzelf kunnen zijn en zich ontwikkelen in onderling vertrouwen.
           
Een school waar je als kind centraal staat
Binnen Kindcentrum Cascade draait alles om de ontwikkeling van het kind. Met elkaar kijken wij wat onze leerlingen nodig hebben en daar passen wij ons onderwijs op aan. Dit zie je zowel in de onderwijsactiviteiten die wij ontwikkelen als in de vrijheid die kinderen krijgen om te kiezen hoe zij hun taak het beste uit kunnen voeren. Of dit nu liggend op de grond is, aan een statafel of 'gewoon' aan een tafel met een stoel. Ieder kind is anders en heeft een andere benadering nodig. Mocht de gekozen werkhouding niet tot de gewenste resultaten leiden, dan gaan wij altijd het gesprek met onze leerlingen aan. Wij vragen hen of hun keuze gunstig heeft uitgepakt of dat zij misschien in het vervolg beter een andere keuze kunnen maken.
 
Kindcentrum Cascade is van de kinderen. De leerkrachten zijn er om hen te begeleiden bij hun ontwikkeling tot zelfbewuste, kritische mensen. Daar zetten alle leerkrachten op de Cascade zich dagelijks voor in.
 
Een school waar je jezelf mag zijn
Kindcentrum Cascade staat open voor kinderen van alle gezindten. Onze school streeft naar een veilig klimaat waarin ieder kind, iedere ouder en ieder teamlid tot zijn en haar recht kan komen. In dit klimaat leren kinderen elkaar te respecteren en te accepteren. Hier mag ieder kind zichzelf zijn. Wij leggen niet alleen de nadruk op “het veilig voelen” en “jezelf kunnen zijn”. Evenveel belang hechten wij aan het zorgen voor een ander en de omgeving. Belangeloos voor een ander klaarstaan, zonder dat jij er iets voor terugkrijgt.
 
Binnen de lessen op de Cascade wordt aandacht besteed aan actuele maatschappelijke vraagstukken. In de klassen wordt open over diverse onderwerpen gesproken. Luisteren en openstaan voor de mening van anderen vinden wij belangrijk. Iedereen is anders, ook leraren verschillen van elkaar. Op de Cascade mag je zijn zoals jij bent en houd je rekening met elkaar.
 
Een school waar je kritisch leert denken
Wij vinden het belangrijk dat iedereen bewuste keuzes maakt en kritisch nadenkt over zijn of haar eigen handelen. Op de Cascade leiden wij geen robots op of leerlingen die anderen blind volgen. Wij gaan voortdurend het gesprek met onze leerlingen aan, zodat zij leren nadenken over vragen als: ‘Wat vind ik hiervan, wat zijn de gevolgen van mijn handelen, wat zou ik de volgende keer anders kunnen doen en wat is mijn kracht en hoe kan ik anderen hiermee helpen?’
Ook onze leerkrachten maken bewuste keuzes. Wij hebben onze eigen leerlijnen ontwikkeld aan de hand van doelen van de SLO, ons leerlingvolgsysteem en onze methodes voor rekenen, taal en spelling. Hierbij kijken wij kritisch naar de verwerkingsstof en bepalen of die aansluit bij de gekozen doelen. Past het wel, dan gebruiken wij het, past het niet dan ontwikkelen wij de inspirerende lessen zelf. In deze zelfontworpen lessen gaan de belevingswereld van het kind en het lesdoel hand in hand. Zo creëren wij betekenisvol onderwijs voor alle kinderen. 
 
Een school waar je leert zelfstandig te zijn
Voor Kindcentrum Cascade betekent zelfstandig zijn dat jij je verantwoordelijk voelt en bewust bent van jouw rol in een situatie en bij jouw leerproces. Wij bevorderen zelfstandigheid door onze leerlingen te laten werken met dag/weektaken en hun doelenboek voor rekenen. Wij verwachten van onze leerlingen dat zij hun verantwoordelijkheid nemen bij hun eigen weektaakplanning en de uitvoering daarvan. Natuurlijk zijn de leerkrachten er om onze leerlingen hierbij te begeleiden, mochten zij dat nodig hebben.
Wij leren je zorg te dragen voor jezelf, je spullen, maar ook voor de ander. Wij vinden het belangrijk dat je weet wat er van je verwacht wordt en dat je eerst zelf nadenkt hoe je tot een oplossing kunt komen, voordat je om hulp vraagt. Maar ook dat je een ander te hulp schiet als jij ziet dat hij of zij hulp nodig hebt. Die mate van zelfstandigheid leren we kinderen al vroeg aan, door kleuters ‘s ochtends zonder ouders naar binnen te laten gaan. Zo leren ze zelf hun jas en tas op te hangen en het lokaal in te gaan. Deze bewuste keuzes zorgen ervoor dat onze leerlingen zich vanaf jonge leeftijd verantwoordelijk én competent voelen. 
 
Een school waar je nieuwsgierig blijft
Op Kindcentrum Cascade richten wij ons onderwijs op het aanwakkeren van het vuurtje om te willen leren. Onze speelse activiteiten lokken blijvende nieuwsgierigheid uit bij onze leerlingen. Door tevens lessen zelf te ontwikkelen kunnen we goed inspelen op de belevingswereld van de kinderen op dat moment. 
In het lokaal en op het leerplein worden themahoeken ingericht die de nieuwsgierigheid van de kinderen prikkelen en waar zij zelfstandig aan de slag kunnen. In deze hoeken wordt gebruik gemaakt van echte materialen. Denk bijvoorbeeld aan aardenwerkservies, met het risico dat er weleens een kopje sneuvelt. Of echte groenten en fruit voor in een groentekraam.
Wij zien onze leerlingen enthousiast aan de slag gaan én veel leren. Dat motiveert ons om betekenisvolle lessen te blijven ontwikkelen. Onze leerlingen krijgen daarna de ruimte om hun eigen creativiteit in de hoeken te gebruiken. Zo worden hoeken regelmatig aangevuld met de ideeën van de leerlingen.
In de hogere groepen werken wij met projecten rondom een thema. Onze leerlingen hebben inspraak in wat zij over dit thema willen leren.
 
Een school waar je leert tijdens spel en beweging
Er is veel variëteit in de werkplekken op Kindcentrum Cascade. De ene opdracht wordt gemaakt aan een tafel, de volgende op de vloer of al springend op een kleine trampoline. Veel opdrachten van groep 3 t/m 8 hangen op kaartjes verspreid aan de muren in de gangen en hallen. De kinderen bewegen zich vrij door de verschillende ruimtes op zoek naar het volgende onderdeel van hun opdracht. Zij noteren dit bijvoorbeeld op een antwoordenblad. De leerlingen zijn op deze manier gemotiveerder met hun taak bezig. Zeker voor leerlingen die het lastig vinden om stil te zitten komen deze activiteiten aan hun specifieke onderwijsbehoeftes tegemoet.
Onze leerkrachten maken naast het lokaal en de leerpleinen ook gebruik van het schoolplein als leeromgeving. De rekendoelen van die week worden bijvoorbeeld in spelvorm buiten op het plein nog een keer geoefend. Door te oefenen met rekenstof en tegelijkertijd te bewegen beklijft de stof beter.
 
Een school waar je binnen kaders werkt aan jouw ontwikkeling
Op Kindcentrum Cascade werken leerlingen aan leerdoelen die afgestemd zijn op hun fase van ontwikkeling. 
In de groepen 1 tot en met 4 worden er activiteiten aangeboden waarin de doelen verwerkt zitten. Deze activiteiten zijn onderverdeeld in verschillende mandjes die zij zelfstandig pakken en samen verwerken. In de mandjes zitten activiteiten voor lezen, taal, spelling, schrijven of rekenen op hun niveau. Er zitten ook materialen in het mandje om de opdracht iets makkelijker of iets moeilijker te maken. Op deze manier kan de opdracht aangepast worden aan de onderwijsbehoefte van het kind. Door de uitgebreide voorbereiding van de leerkracht blijft er tijdens het zelfstandig verwerken tijd over om de kinderen te observeren en het gesprek aan te gaan. Bijvoorbeeld als een lesdoel nog niet helemaal lukt: 'Wat ga jij doen om het lesdoel te behalen, heb je extra instructie nodig of wil je extra materiaal om te automatiseren?’
 
In de bovenbouw wordt het grootste gedeelte van de dag groepsdoorbroken gewerkt. De groepen werken dan in units, namelijk unit 5-6 en unit 7-8. Binnen de units worden de leerlingen verdeeld in niveaugroepen, waardoor de leerling op zijn of haar niveau les krijgt voor diverse vakken zoals rekenen, begrijpend lezen en technisch lezen. Er is een vast tijdstip waarop een bepaald vak wordt aangeboden. Aan de hand van het leerlingvolgsysteem wordt bepaald op welk niveau het kind het komende half jaar onderwijs ontvangt. De verschillende niveaus zijn verdeeld over verschillende leerkrachten.
Eén leerkracht zorgt voor uitdagende projecten voor kinderen die de stof snel beheersen, één leerkracht geeft instructie en begeleiding aan de middenmoot en één leerkracht gebruikt veel concreet materiaal tijdens de instructies voor de leerlingen die meer moeite hebben om de lesstof eigen te maken. Bij rekenen starten alle kinderen met een instaptoets voor de doelen van de week. Deze toets bepaalt welke instructies de leerlingen die week nodig hebben. Leerlingen die de stof beheersen, kunnen op hun eigen niveau verder werken.

Een school waar je leert (door) samen te werken
Op Kindcentrum Cascade werken onze leerlingen regelmatig in tweetallen of in groepjes. De onderwijsactiviteiten nodigen uit tot overleg, discussie en samenwerking. Zo leren kinderen elkaar aan te vullen én van elkaar te leren. Naast het samenwerken aan leerdoelen op cognitief vlak wordt er veel aandacht besteed aan de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. ‘Wat is jouw bijdrage aan het werken in een groepje, waar ben jij verantwoordelijk voor, hoe kun jij de ander helpen?’ Wij maken hiervoor onder andere gebruik van de Gouden en Zilveren weken. Deze aanpak draagt bij aan een veilig groepsklimaat.
 


Schoolondersteuningsprofiel
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH www.sppoh.nl.

Voor ons schoolondersteuningsprofiel kunt u hier https://mobilecms.blob.core.windows.net/appfiles/app_1165/File/Schoolondersteuningsprofiel_Cascade.pdf klikken.

Pestprotocol 
https://mobilecms.blob.core.windows.net/appfiles/app_1165/File/Pestprotocol_KC_Cascade.pdf
 
Cookie instellingen