Groep 1

Leren door spelen 
Kinderen ontdekken de wereld door te spelen. Binnen het spel worden diverse ontwikkelgebieden gestimuleerd en gebruikt. Het is belangrijk dat het spel het kind uitlokt de wereld om zich heen te ontdekken. De thema’s die wij uitkiezen zullen aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. De hoeken, de klas en de leerpleinen worden betekenisvol ingericht wat er voor zorgt dat ieder kind uitgedaagd wordt tot spelen.
 
Spelen stimuleert de:
 
Cognitieve ontwikkeling
Kinderen ontdekken de wereld om zich heen vanuit hun eigen perspectief. Het ruimtelijk inzicht wordt daarbij ontwikkelt. Het is van groot belang dat een kind de ruimte krijgt om de wereld te ontdekken. Vanuit de ruimtelijke ontwikkeling en met behulp van taal kan het kind d.m.v. begrippen duidelijk maken welke plaats hij in deze ruimte inneemt. De begrippen groot-klein, meer-minder, het gebruik van de voorzetsels zorgen voor inhoud en betekenis tijdens het spel. Dit zal later bij de ontwikkeling vanuit het handelend naar abstract leren een belangrijke rol gaan spelen. Het spel van het kind mag niet altijd voorspelbaar zijn maar zal ook een beroep moeten doen op het probleemoplossend vermogen van het jonge kind.
 
Motorische ontwikkeling
Het jonge kind dat speelt gebruikt zowel de grove als de fijne motoriek. Tijdens het spelen wordt zowel de grove als de fijne motoriek gestimuleerd. In de gymzaal en tijdens het buitenspelen wordt de grove motoriek gestimuleerd. Te denken valt aan klimmen en klauteren, fietsen, een balspel, rennen, enz. De fijne motoriek zal voornamelijk gestimuleerd worden in de klas tijdens bijvoorbeeld verven, kleien, tekenen of spelen in de zand- of watertafel. Dit zijn enkele voorbeelden. Tijdens het spel wordt de motorische ontwikkeling gestimuleerd.
 
Taalontwikkeling
Kinderen communiceren de hele dag met elkaar. Tijdens het spelen moeten de kinderen communiceren met elkaar, er worden rollen verdeeld, er worden afspraken gemaakt over wat er gemaakt gaat worden, enzovoort. Door samen te spelen komt de communicatie op gang. Er worden gesprekken gevoerd zodat de taalontwikkeling gestimuleerd wordt. Dit gebeurt in de klas door te spelen in de hoeken of tijdens een kringactiviteit. Maar ook tijdens het spelen op het leerplein zal de taalontwikkeling gestimuleerd worden. Op het leerplein is een leeshoek waar de basis voor beginnende geletterdheid gestimuleerd wordt.
 
Binnen het spel is er ook ruimte voor de muzikale en creatieve ontwikkeling van het kind.

In het kleuterinformatieboekje van de Cacade staat de gang van zaken in onze kleutergroepen beschreven. Wij werken met combinatiegroepen t.w. groep 2/3. Daarnaast staat er veel praktische informatie in dit boekje als aanvulling op onze schoolgids. Dit kleuterinformatieboekje wordt aan alle ouders van nieuwe leerlingen verstrekt. Wij hopen dat u het boekje met veel plezier zult lezen.
 
Het spreekt vanzelf dat u altijd van harte welkom bent op onze school. De deur staat open voor u. Neem gerust contact met ons op.

Lees hier de informatie voor de eerste schoolweek van het schooljaar 2021-2022






 
 PDF versie kleuterboekje
Informatieboekje_groep_1-2.pdf
Cookie instellingen